MarkenMerit.reismee.nl

Wisseling van de wacht

Mendoza, de stad van de wijnen, de groene lanen en de Andes voor de deur. Genoeg ingrediënten om ons een paar dagen te vermaken. De meeste mensen verkennen deze beroemde wijnstreek op de fiets maar wij vonden fietsen en wijnproeven geen goede combi (zeker na onze ervaring in Zuid Afrika) dus hebben we gekozen voor een eigen chauffeur die ons langs vier bodega's en een olijfboomgaard heeft gereden. Natuurlijk hebben we bij elke bodega de wijnen geproefd en kregen ook uitgebreide rondleidingen door de wijnkelders. Zeker de wijnkelders van Norton (wel bekend in Nederland) met daarin een half miljoen flessen waren erg indrukwekkend.

Na een dagje lui te zijn rond gereden was het weer tijd voor wat actie en zijn we gaan raften. Na een mooie tocht door de Andes kwamen we bij de rivier die helaas vrij laag was. Hierdoor was het raften minder spectaculair maar wel schitterend. Voor Marcel een goede eerste kennismaking die zeker naar meer smaakte. Daarna was het tijd om Argentinië te verlaten en zijn we met de nachtbus over de Andes naar Valparaiso in Chili gegaan. De laatste dagen met Marcel hebben we de streetart en graffiti's in Valparaiso bewonderd (Mark had een gemiddelde van 2 foto's per minuut) en daarna nog twee dagen genoten van een cabana aan het strand.

Terug in Santiago waren Merit's ouders inmiddels aangekomen met allemaal lekkers uit Nederland en was Marcel zijn laatste dag aangebroken. Gezamenlijk hebben we nog een dag Santiago bekeken en toen was de echte wisseling van de wacht en hebben we Marcel uitgezwaaid (om 4.30 uur 's morgens). Na nog een dag Santiago en Valparaiso hebben we de bus genomen naar het zuiden en na 13 uur kwamen we aan in Puerto Montt. Hier hebben we voor tien dagen een auto gehuurd en zijn we eerst naar het eiland Chiloe gegaan.

Chiloe staat bekend om zijn Chilotische cultuur en houten kerkjes. Helaas werkte het weer hier niet mee en hebben we het merendeel van het eiland met bewolking en soms met regen gezien. Merit's verjaardag hebben we op het eiland gevierd en door het champagne ontbijt voelde ze zich ook echt jarig (en natuurlijk door alle felicitaties uit Nederland). Na verschillende dorpjes, kerkjes en een national park zijn we van het eiland af gegaan en richting het merengebied gereden.

De eerste bestemming was Puerto Varas waar we een schitterende cabana hadden met uitzicht over het meer. Met een kabelbaan zijn we de Osorno vulkaan opgegaan waar we een prachtig uitzicht hadden over het meer en de verschillende vulkanen in de omgeving. Daarna zijn we naar de saltos de Petrohue gegaan, een gebied met wild stromend water en verschillende watervallen met op de achtergrond de vulkaan. De dag erna hebben mijn ouders een boottocht gemaakt over het meer bij Petrohue terwijl wij genoten van het heerlijke weer en het mooie uitzicht vanaf ons terras van de Cabana.

Na Puerto Varas zijn we een stuk noordelijker gereden richting Pucon. Een leuk stadje aan de rand van de rivier met verschillende vulkanen eromheen. De vulkaan van Villarica is nog actief en beklimbaar en dat konden we natuurlijk niet weerstaan. Dus op een winderige ochtend zijn we (Mark en Merit) met een gids de vulkaan opgegaan en hebben deze in vijf uur beklommen over lavakiezels, zachte sneeuw en ijs. Een vermoeiende maar mooie tocht met als einddoel de krater die Merit als eerste die dag bereikte. De krater was meters diep met een wand die bestond uit ijs en een palet aan kleuren. De terugweg ging een stuk sneller want we hadden klein zitsleetjes bij ons waarmee we de hele weg naar beneden zijn gegleden. We hebben nog nooit zo'n lange afdaling gemaakt op de slee (jammer dat we geen snowboards bij ons hadden).

Om onze benen wat rust te geven zijn we de dag erna met de auto de omgeving met verschillende meren gaan bekijken en hebben we in het national park een wandeling gemaakt naar een prachtige waterval. De dagen daarna zijn we dieper het merengebied ingereden en onze eerste stop was de thermen. Warmwaterbaden die afgewisseld werden door koude baden weer gevuld werden door watervallen in een kloof met groene bomen en een rivier. Erg bijzonder. Daarna doorgereden naar Puerto Fuy waar we de volgende dag op het meer hebben gekayakt met het helderste water dat we ooit gezien hebben. Daarna nog een wandeling in een natuurreservaat naar weer twee watervallen voordat we in de auto stapten richting Puerto Varas en Puerto Montt.

Vanaf Puerto Montt nemen we morgen de boot om ruim 2000 km naar het zuiden van Chili te varen. Hier gaan we Patagonië ontdekken maar hierover volgende keer meer.

Groetjes,

Mark en Merit (Bert en Marja)

Rob & Linda

Oh feest der herkenning: in een luier de Villarica afglijden, de haast perfecte (Mount Fuji-achtige) vorm van de Osorno en nu met de Navimag (?) door het fjorden landschap varen. Wij zijn erg benieuwd naar jullie verhalen uit Patagonië.

Carla

Hoi allemaal,
Super dat Merit's ouders nu met jullie reizen. Grappig dat we Marcel nog de dag voor zijn vertrek bij Trudy geproken hebben. Het is, door de omstandigheden, er even bij ingeschoten jullie reisverslagen te lezen. Nu is het dus gelukt en ik heb weer GENOTEN!! Wat een ervaringen doen jullie op. Jullie moeten ook wel onnoemelijk veel foto's hebben gemaakt.

Efrim Pretter wil graag jullie reisverslagen lezen. Ik wil hem jullie link sturen als jullie het goed vinden.

Alle goeds en vooral.............GENIETEN
Dikke knuffel voor allemaal, ook van Henri, Carla

Miranda

Weer heerlijk om jullie verhalen te lezen, merit geniet van je ouders in de tijd dat ze mee reizen.

Groetjes miranda