MarkenMerit.reismee.nl

Vaarwel rijst en stokjes

De laatste keer hebben we jullie achtergelaten in Lijiang, China. Een waterrijk en traditioneel Chinees stadje dat druk wordt bezocht door de Chinese toerist maar waar nog genoeg kleine straatjes zijn waar de tourgroepen niet komen. Hier hebben we een aantal dagen doorheen gezworven en zijn we regelmatig verdwaald.

Na een schitterende busrit door het groene en heuvelachtige landschap van Yunnan kwamen we aan in Dali. Ook een oud maar toeristisch plaatsje waar we onze tijd voornamelijk hebben doorgebracht in de plaatselijke bakkerij waar ze echt brood met Goudse kaas en ham hadden. Hier konden we geen genoeg van krijgen en hebben hier dan ook alle dagen gegeten. 's Avonds hebben we de Bad Monkey onveilig gemaakt waardoor we 's morgens moeilijk uit ons bed kwamen. Dus weinig cultuur/natuur maar een paar heerlijke verwendagen die we hebben afgesloten met een massage voordat we de bus naar Kunming namen.

Kunming was het beginpunt van onze 24-urige treinreis naar Guilin. De tijd vloog voorbij met lezen, kletsen en genieten van het mooie uitzicht door het groene landschap. 's Morgens vroeg kwamen we aan in Guilin waar we gelijk in de bus zijn gestapt naar de Dragons Backbone rijstterrassen. Een overweldigend groot gebied waar rijstterassen tegen de bergen op zijn gebouwd. Ons hostel lag in het midden van alle rijstvelden en we hebben verschillende uitzichtspunten bezocht en een wandeling van 5 uur gemaakt dwars door de rijstvelden, de bossen en de kleine dorpjes. Een heerlijk rustige omgeving die nog niet ontdekt is door de Chinese tourgroepen en hier zijn we dan ook langer gebleven dan gepland om van de omgeving te genieten.

Op 3 uur van de rijstterassen ligt Yangshuo, onze volgende bestemming. Een dorp dat tussen de karstbergen en de rivieren ligt. Ons hostel lag buiten de stad en tussen de bergen en het water dus bij aankomst zaten we gelijk in een prachtige omgeving. Het was alleen wel flink zweten met een temperatuur van 34 graden en een luchtvochtigheid van 75%. De eerste dag hebben we de omgeving op de fiets verkend. We zijn langs de Yulong rivier gereden die omringt is met deze beroemde bergen en waar verschillende kleine dorpjes aan liggen. We zijn tot de Dragons bridge gereden en toen door de rijstvelden terug totdat we zo bezweet waren dat we een duik in de rivier hebben genomen. We waren wel gelijk een attractie voor alle Chinezen die in de bamboorafts de rivier afdreven. 's Avonds zijn we naar een show geweest dat zich afspeelde in de buitenlucht met als podium een groot meer met de karstbergen op de achtergrond die mooi verlicht waren. In deze show deden 600 mensen mee, erg spectaculair ( dezelfde choreograaf als van de opening van de Olympische spelen in Beijing). Onze laatste echte dag in China hebben we in een kano doorgebracht. In drie uur zijn we over de rivier gevaren langs de badende waterbuffels en door de schitterende natuur.

Toen was het tijd om China te verlaten. Met de slaapbus, waar we echt konden liggen in één van de 40 bedjes van 1.80x0.5 meter (niet echt ideaal voor Mark..), zijn we naar Shenzhen gegaan en vanaf daar de grens over naar Hong Kong. Onze favoriete overstapstad. Hier hebben we nog even genoten van de sweet en sour chicken voordat onze vlucht naar Sydney vertrok.

De vlucht ging snel voorbij en bij aankomst zijn we onderweg gegaan naar Manly waar James en Victoria wonen. We hebben hen drie jaar geleden ontmoet in Bali en sindsdien contact gehouden. Toen ze hoorden dat we naar Sydney kwamen zijn we uitgenodigd om bij hen te blijven in Manly. Eén van de strandwijken van Sydney. Met de trein en de ferry zijn we richting Manly gegaan waar we al gelijk een eerste blik konden werpen op de Opera House, Harbourbridge en onze eerste walvis. We zijn inmiddels alweer een week in Australie en genieten volop van de gastvrijheid van James en Vic en van het strand dat echt op een steenworp afstand ligt van hun huis. Mark heeft zijn eerste surfles gehad (James is surfleraar en Mark mag meekomen wanneer hij wil) en we hebben Sydney onveilig gemaakt op de fiets. Daarnaast genieten we van de boterhammen met kaas en de goede wijn. Ondanks dat het hier winter is schijnt regelmatig de zon en hebben we gisteren zelfs een (koude) duik gewaagd in de zee.

De komende twee weken blijven we nogin de buurt vanSydney en daarna gaan we naarde echte winter in Nieuw Zeeland.

Maar daarover volgende keer meer.

Groetjes,

Mark en Merit

quirien

en ik maar blij zijn dat ik nog maar 3 dagen hoef te werken en dan naar Frankrijk mag om te gaan kamperen ;)
Leiverds wat een geweldige verhalen weer en Sydney is idd een heerlijke stad! Hoop dat New Sealand jullie net zo goed bevalt, ik ben nog steeds verbaast over de vele gradaties groen die er daar zijn... Geniet!

Matthieu!

COOOol story! I am still in Yangshuo. But I will move on the next week!
Enjoy